Հայ գրական մտածողական միտքը վերջին տասնամյակների ընթացքում այնքան էլ հարուստ չի եղել ժամանակները սարսող, փոթորկող իրադարձություններով, դրանով իսկ հասարակության ուշադրությանն արժանացած: Հրանտ Մաթևոսյանի «Ահնիձոր» պատումը, Գուրգեն Մահարու «Այրվող այգեստաններ» վեպը, ասվածի եզակի վկայություններ լինելուց զատ, որոշապես տեղայնացված բնույթ և նշանառություն ունեին:
Ցայսօր անխամրելի է հիշյալ ստեղծագործություների խորքային-բովանդակային նշանակությունը: Մի դեպքում զուտ մարդկային և իրավակարգային խնդիրների հոգեբանորեն պատճառաբանված հարասությունը, մյուս դեպքում պատմա-մտածողական մեթոդի վերանայումն ու վերարժևորումը (առ ազգային ազատագրական պայքարն ունեցած հանդուգն դիտարկումներով) հասարակական գիտակցման մեջ որոշակի ճեղքվածքներ էին առաջացել, և սա ժամանակապահանջ իրողություն էր, ինչ-ինչ առումներով դարձակետային հայ մտածողական մտքի որոնումներում: Սակայն այս ամենը ժամանակաշրջանի առժամյա, սոսկական տպավորության արդյունք էր: Իրականում մեր պատմության վերարժևորման խնդիրը, նրա հետագա զարգացումները ոչ հռետորական շեշտադրվածությամբ, ՇԱՀԱՆ ՇԱՀՆՈՒՐԻ գրական-գաղափարական մտածումի երկսայրի ճշմարտության առանցքն է կազմել տակավին 1920-30-ական թվականներից:
«Նահանջը առանց երգի» (1929), «Յարալեզներու դաւաճանությունը» (1933), «Թերթիս կիրակնօրյայ թյուը» (1958) և այլ ստեղծագործություններով Շահնուրը անկարող էր չհնչեցնել հայի լինելիության տագնապը՝ ամենատարբեր իրավիճակներում, (մանավանդ որ վերապրել էր Մեծ եղեռնը) հայրենազրկմամբ, տարագրության ողջ ընթացքում՝ Սփյուռքում հայության նահանջի և ինքնահաստատման ժամանակաշրջանում մինչև կյանքի վերջը (1973) միշտ համոզված, որ հայությունը ունի պատմական առաքելություն, միայն թե որդեգիր լինի նորին մեծություն Ճշմարտությանը, իր անցյալը և ներկան դիտի պարզ, անխարդախ, ոչ ինքնախաբ աչոք: Եվ այս ամենի համար պետք էր գրողական իրավ խիզախում. Շահնուրի ողջ ստեղծագործությունը այդ եզակի խիզախման արգասիք է։
«Ճշմարտությունը ծնվում է միայն լիարժեք, երկկողմ բացախոսությունից» (Կառլ Յասպերս): Այս պարագային Շահնուրի առ իր ժողովուրդն ունեցած կարծիքը՝ հայի բնույթն ու էութենականությունը իմաստասիրողի կեցվածքի ինքնահորդ արտահայտությունն էր, գրողական ինքնազննում:
Այսկերպ է միայն Շահնուրն իրեն իրավունք վերապահում ուրվագծելու հայության անցած ճանապարհն ու հետագա ընթացքը ժողովրդի, որը պատմականության (ճակատագրի) բերումով մշտաբար հասել է մի հանգրվանի նախկին ձախողումների բեռան տակ, անճանաչ առարկայական իրականությանը և իր հավաքականության կարողականությանը:
Շահնուրյան խոսքն ու մտածումը երբեմն չափազանց և չափն անց ինքնամերկացնողն է՝ լիարյուն «հայի մը» գիտակցումով չդրսևորուած ազգային տոկունության չարդարացվող պահանջով. «Եւ դուն, երեկի սերունդ, ջարդված սերունդ, կուրանամ քեզ ալ: Բացի ձեր մեջը գտնվող մեկ քանի կույս արվեստագետներ, դուք չէիք կրնար չջարդվիլ ով ապրիլ 11-յաններ: Դուք պետք է որ ջարդվեիք, քանի որ ամեն բան ըրիք ատոր համար... Գիտեմ որ ձենէ շատեր և շատեր (գրեթէ բոլորդ) բարի նպատակներով տոգորուած էիք, բարի կամեցողություն ունէիք, երբեմն ու կը սիրէիք Հայը: Բայց ատիկայ բան մը չարդարացնէր: Այն որ ազգի մը ճակատագրին հետ կը խաղայ, այն որ ժողովուրդի մը պատասխանատուությունը վրան կ՛առնէ, ան կրնայ անբարոյական ըլլալ, կրնայ վատ ըլլալ, բայց պետք է, որ ՄԻՏՔ ունենայ և յաջողի» («Աւագ Ուրբաթ»):
Հիրավի, նպատակային քաղաքականության՝ պարտվողականությունից իսպառ զերծ ազգային ցանկության ոգեշունչ բռնկում:
Թվում է անողոք ու «ճշմարտազանց» է Շահնուրն իր գնահատումներում՝ «...մեղա, հայուն անբուժելի կարճամտությանը համար», բայց պատմության անցյալ և ներկա ընթացքը «բարոյական հաղթանակներից» ճաք տվող ազգային գրքունակ սնափառությունը, սերունդների հետ սերտաճող, խորունկ թմբիրից արթնացման կոչնակ ե՞րբ է հնչեցնելու. «Մենք երբևիցէ մեկը չխածինք, մեկը չզգետնեցինք, մենք օր մը օրանց մեկուն չհաղթեցինք որպեսզի մեզ հարգեին ծածկված սարսափով»:
Միջանկյալ նշենք, որ զգետնելու մեր ազգային տոկունությունը պետք է դրսևորվեր Արցախյան ցարդ շարունակվող հայրենական ազատամարտում, երբ ակն ընդ ական մեր սխրալից գործելաոճից հիանում է համաշխարհային հանրությունը՝ և սարսափում՝ խուճապահար վատաբարո այլասեր թշնամին:
Ընդհանրապես, տասնամյակներ շարունակ շահնուրյան ազգային գիտակցումի արժևորումներին տրվել է պարտվողական, հայության համար անկենսաշահ դիրքորոշման որակավորում: Արդյոք կարո՞ղ ենք հայոց անցած ողջ ճանապարհին առանձնացնել որևէ դաշնագիր պատմության մեջ հայանպաստ դրսևորումներով. «Բոլոր դռները գոցեցին, ...և բանալիին ծակերուն վրա մեյմեկ կնիք զարկին, Հայուն չորցած արյունովը կազմված»:
Խղճմտանք ու... քաղաքականություն. աշխարհի քրիստոնյա տերությունների անգութ գութը հայցելու ժամանակի իշխանավորների «մտավորական» կեցվածք, ուժակորույսի խոնարհում և պահանջատիրական նկրտումներ, միաժամանակ... Արդյոք Շահնուրի մտքի, իմացականության զարմանալիորեն կանխահաս պոռթկման արգասիքը չէ՞ այն, որ «իզուր, իզուր կը ջանայի ուրացումի պահերս երկարել և առանձնանալ իմ անձիս հետ, դառնալով արհամարհող ու շնական հայկական իրականության հանդեպ»:
Գրողական (ավելին՝ մարդկային) ինքնազոհաբերմամբ երևակայել ու բարձրաձայնել, ասել ճշմարտություններ, որոնք այսպես կոչված, ընդունելի-ազգային սխալականությունն են ցուցանում, գրեթե անպատկերելի է, մանավանդ, երբ մի ողջ գիտակցական կյանք է նվիրաբերվել ՀԱՅ-ի անկորստությունը հնարավորինս ապահովելու հավատամքին: Շահնուրի զուտ և միայն ազգային շեշտադիր դատողությունների շրջագիծը չափազանց ընդլայն ու տարածական է՝ հայության անցյալի, ներկայի իրադարձությունների հարընթացը իր ուժականությամբ է ակներև-գործուն՝ ապագայի կանխորոշումներն ապահովող. «Մեզի քիչ մը մանկունակ կը թվի սա խոսքը. «կամ պիտի ընկղմինք, կամ պիտի հաղթենք», որովհետև ափսոս հստակորեն չենք կրնար տեսնել թե ինչպես պիտի հաղթենք: ...Մեզի համար այսօր, այս ճգնաժամային պահուն, գոյություն չունի, գոյություն պետք չէ ունենա Հայուն փրկութենեն դուրս որևէ բան: Մեզի համար նախապատերազմական փանջունիական իմաստ մը չունին սա բառերը, ընկերային հարց, մարդկություն, աշխատավորություն: Ասոնք ամեն բանե առաջ կը նշանակեն: Աչքերը դեպի Հայը» («Մենք»)։
Պատմության չյուրացումով շարունակվող Հայոց պատմությունը, Մեծ եղեռնի պատճառների խնդրահարուցման հաճախ (միօրինակ կերպով) իրողությունը, Շահնուրի համար անինքնաճանաչողության ցավագին արտահայտություն լինելուց զատ, նաև կորստաբեր էր, քանզի շարունակվող ազգային մտակեցվածքի և գաղափարաբանության քնարերգական նկրտումները տիրող էին ու տիրական: (Ամենևին պատմական արգելք չենք տեսնում նշելու, որ Բալկանյան պատերազմի ժամանակ (մինչեղեռնյան շրջան, 1912-1913 թթ.) շուրջ 300 հազար հայեր էին զինվորագրվել ռուսական բանակ, մյուս հակամարտ կողմում հայությանը զինվորագրվելու, իրականում զինաթափելու ծրագիրը վաղօրոք էր նախատեսվել: Երիտթուրքերի կողմից անցկացվում էին պետականորեն ծրագրված միջոցառումներ «Ազգային դրամահավաքից» սկսյալ Թուրքիո հպատակ ազգությունների, այդ թվում՝ հատկապես հայերի, զինվորագրում: Տարբեր ուսումնասիրողների կողմից նշվում են տարբեր թվեր՝ 250-ից մինչև 400 հազար հայեր կային թուրքական զորամասերում: Եվ չնշել, որ սա ուղղակի պայքար էր հայ հեղափոխականության և պահպանողականության միջև, կնշանակի շրջանցել ժամանակի իրականության ողջ նկարագիրը՝ հետագայում արդեն հայության համար ողբերգական շեշտադրումների հիմք հանդիսացող): Շահնուրը, բնականաբար, չէր կարող պատմական այս իրողությունների հանդեպ իր բացորոշ վերաբերմունքը չդրսևորել, դրանով իսկ դիմազերծելով պատեհապաշտ և բնավ չարդարացվող վիպապաշտական հայրենասիրությունը:
Անտես առնել շահնուրյան դիտարկումների ճշմարտացիությունը, չտեսնել նրա ընդհանրացման (պատմականորեն) հավաստիությունը, նույնն է, թե հերոսական անբավարարվածությամբ շարունակ հիանալ անցյալի արյունոտ-անարդյունավետ «նվաճումներով»: Արդ, պարզորոշ է, թե ինչ մտայնությունների (ազգային, քաղաքական, հոգեբանական) դեմ էր ծառանում Շահնուրը՝ «ապազգաց հայրենասիրության», որ անփոխարինելի սիրով ու գուրգուրանքով էր սնել հայ պարզունակ և հեղափոխական միտքը՝ դառնալով կենսատու ավիշը ազգային գործունեության:
Իբրև մտածողական ավյունի գրող, Շահնուրը չէր կարող ընդունելի համարվող տեսակետներին չհակադրվել ուրույն դիրքորոշումներով. «Արտաքին թշնամիներե ավելի կը փնտռենք ներքին թշնամիներ: Դուք մեզ բոլորովին տարբեր տեղ առաջնորդեցիք: Անվերջ հայհոյեցիք թուրքին: Կը նմանիք մանուկի մը որ քնացող գազանի մը վրա խճաքարեր կը նետե... Ապա եթե գազանը արթննա՞ր: Արթնցավ: Մենք կը խորհինք, որ եթե երբևէ մենք պարտուեցանք որովհետև անգլիական զրահանաւերը չէին կրնար Արարատը ելլել... պարտուեցանք նաև անոր համար, որ մենք չէինք կրնար մեր մեջը իջնել: Այդ իսկ պատճառով այսօր սկսած է ինքնաճանաչման շրջան մը: Բան մը, որ եթե ավելի կանուխ եղած ըլլար, թերևս այս վիճակին չհասնէինք: Ազգային ոգի պատրաստելե ավելի, կը ջանայիք պատրաստել ամբոխային ուժ»: Ամենևին ավելորդ չէ նշել, որ այս հորդորը ուղղված էր հայ հեղափոխականությանը: Նրա տագնապներին խորապես հաղորդ Շահնուրը պետք է համարվեր «մարդ մը, որ Արարատ չունի իր հոգվույն խորը»: Ակնհայտ է գրողի դեմ ծառացած կուսակցական վարչամտածողության կերպը՝ շահնուրյան իրավ մտածողության նկատմամբ:
Սակայն հակաշահնուրյան հիստերիայի իններորդ ալիքը պիտի բարձրանար 1935 թ. Փարիզի «Ապագա» թերթում տպագրված, ապա 1969 թ. Սիմոն Սիմոնյանի «Սփյուռք» շաբաթաթերթում արտատպված Շահնուրի «Ազատն Կոմիտաս» հոդվածի առթիվ: Այն ժամանակակիցների բնորոշմամբ դարձել էր ազգային-հրապարակագրական դիմադարձության երևույթ: Պատճառը հոդվածում արծարծված գաղափարներն էին՝ անսքող շեշտադրությամբ: 1970 թ. տեսնելով կրքերի շիկացման համընդհանրական բնույթը, «Յառաջ» օրաթերթում, անխոնջ Արփիկ Միսաքյանը, Շահնուրի կողմից արված լեզվական աննշան բարեփոխումներով վերստին տպագրում է. հասարակական հետաքրքրությունը և պահանջը ի վերջո «ստիպում է», որ «Ազատն Կոմիտասը» տպագրվի առանձին գրքույկով՝ կից ունենալով «Վաղը» հավելագիրը» (Մատենաշար «Յառաջ», Փարիզ, 1970):
Գրիգոր Քյոսեյանին հղած նամակում Շահնուրը գրում է. ««Փարիզեն ինծի կհաղորդեն թե Երևանի գրական շրջանակները զիս կը քննադատեն անսովոր բարկությամբ, չըլսելու համար մոլուցքով: Անոնք հիմնվեր են իմ մեկ հին գրության վրա, զիս դատապարտելու համար: Ինքզինքիս պիտի չթույլատրեմ հետևիլ իրենց օրինակին... այլևս սովորություն եղած է Ավետարանի խոսք նկատել, առանց հակակշռի, Երևանեն եկած ամեն գիր»:
Այսպիսի «անարդարանալի» նկատումները, ազգային ուռուցիկ հպարտությամբ և «ողջամտությամբ», ինչպես և ում կողմից ասես ազգադավություն, սրբապղծություն չհորջորջվեց: Դույզն-ինչ լույս սփռելու համար իրողության վրա, հատկանշական և էական համարելով խնդրո առարկայի ժամանակահունչ լինելը, չենք կարող զանց առնել՝ չնշելով Շահնուրի ընդհանրացման ողբերգականությունը հայ հանճարի ոչ պատահական ոգեկոչմամբ՝ ազգային ինքնաբավությամբ տառապող ինքնահիացներին, եթե սթափության չէր կոչում, ապա «ամուր վիճակի մը հաստատ իրականությանն է» հաղորդ դարձնում. շատերի համար իսպառ անհասկանալի, գուցե և անընդունելի իրականության:
«Թե հայը կրցեր է դիմադրել դարերու խորտակիչ ճնշումին, ինքնին արդեն հաղթանակ մըն է, փույթ չէ թե ան եղած ըլլա լուռ հաղթանակ մը... աշխարհի տեսողութենեն հեռու: Նոր հաղթանակը պիտի գա այսօր ևս, քանի որ անցյալի մեջ ան մեզ շնորհված է բազմիցս, և մենք այսօր կրնանք թվել անոնցմե չորսը. Ս. Մեսրոպ, Կոմիտաս, Կաթողիկե և Անդրանիկ»: Վկայակոչելով «մեր չորս ազատությունները», Շահնուրը հրատապ է համարում («որքան ցանկալի պիտի ըլլար») հինգերորդ հաղթանակի գոյությունը՝ միշտ ի խնդիր ազգային կենսունակության: Ասել է, թե հայոց լեզվի նկատմամբ տածած ինքնապաշտպան սերն է Շահնուրը կարևորել և այս խորապատկերի վրա հիմնազուրկ դատողություններով, պարսավաշունչ մղումներով, կուսակցախեղ կամ գերատեսչական հայրենասիրությամբ անարգանքի սյունին է գամվել մարդը, գրողը, որը հանդգնել է դրսևորել ուրույն մտածողություն: Այս ամենով հանդերձ, տարիներ անընդմեջ վատառողջ, բայց անդրդվելի Շահան Շահնուրը բնավ զղջում և հուսալքում չապրեց, նույնիսկ կյանքի վերջին տարիներին «կրցավ արգիլել վերջին անկումը». այսպես ինքը բնորոշում է Կոմիտասի տոկունությունը՝ դեպի ներկան նետած սթափեցնող-ուղղորդող հայացքով. նա՝ Ազատն Շահնուրը:
Արթուր ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆ